Månedlige arkiver: september 2000

30/9: Ølfestival på Chateau Neuf

I minibuss fra Hamar Bilutleie reiste vi lørdag 30. september 2000 til Oslo for å være med på ølfestivalen som ble arrangert på Chateau Neuf. Vi var 13 stk. som deltok på denne første festvalen i regi av Oslostudentenes Hjemmebryggerlaug og Chateu Neuf Servering (med Norøl som støttespiller).

Da vi entret festivalområdet i 17-tiden, var førsteinntrykket at dette virket noe stusslig. Men det viste seg at de mange barene hadde meget stort utvalg av øl, og det er jo kanskje det viktigste en ølfestival bør kunne by på. Mye av ølet ble servert fra fat, som vel er å foretrekke, men det største utvalget ble nok presentert på flaske og boks.

I tilstøtende rom foregikk det debatter, kurs om ølbrygging og det ble holdt foredrag. Men det var nok ølsmakingen som fenget oss mest. I tillegg til norsk øl, var det mye utenlandsk som ble tilbudt oss, alt til gunstige priser. Underveis ble vi også underholdt med tyrollermusikk og drikkeviser.

Klokken 2100 var vi fornøyd med besøket, og med de spesielle ølsmakingsglassene i bagasjen ble vi kjørt tilbake til Hamar av vår sjåfør for kvelden, Ingar Knutsen. For ikke å avslutte kvelden for brått, måtte de fleste innom Irishman for å sjekke stemningen der.

Besøket på ølfestivalen var vi godt fornøyd med, og dersom arrangørene klarer å få til ny festival neste år, anbefaler vi at flere av medlemmene da blir med på turen. For tur, det skal det bli.

Kjell S.

Københavntur 14.-17.september 2000

Vi startet fra Hamar med godt humør, og enda bedre ble det da vi kom ut på E6 og Kjell Bjerkås serverte sitt gode hjemmebrygg, til og med med egen Carlsbergtursang på etiketten. Ringnes spanderte Carlsberg og Ringnes-øl, så vi led ingen nød.

I Oslo sluttet flere deltakere seg til, bl.a. Østfoldbenken. Båtturen var fin, mye god mat og drikke og rolig sjø. Om morgenen ble vi hentet med buss og kjørt til Carlsberg Bryggeri. Da var våre danske medlemmer også med.

Besøket på Carlsberg Bryggeri var en opplevelse; vi ble tatt godt i mot av vertskapets guide som under hele runden presenterte bryggeriets historie og produksjon. Vi så vel ikke så meget av selve produksjonen, men desto mer historie og kultur. Her så vi de gamle produksjonslokaler og her sto fortsatt bryggerhester i stallen. Det hele ble avsluttet med en stor lunsj med rikelig drikke, og ikke bare øl. Å få bli med helt inn i de indre gemakker er ikke alle forunt og hele besøket vil vi nok huske i lang tid. Her opplevde vi bryggerihistorie, industrihistorie og kulturhistorie.

En stor takk til Ringnes for dette arrangementet.

Senere på dagen var det guidet tur i Fristaden Christiania. Det var et merkelig sted, men innbyggerne trivdes visst med alt rotet.

Mange av husene kunne vært ordentlig trivelige med litt oppussing. Det var riktignok en del prosjekter på gang. Inntekter får de fra forskjellige verksteder og utsalg de driver, og selvfølgelig turistene. Hasj ble solgt helt åpenlyst. Restauranten deres var blitt et «insted» for folk «utenfra». Der inntok også vi en deilig tre-retters middag med masse øl og vin. Stemningen var på topp og våre danske venner, Bente, Birthe 1 og Birthe 2, Jytte og Erik Blodøks samt Ole og Marion underholdt med drikkeviser og andre danske viser. Danskleksa til Kjell Storlykken denne gang var å pugge navnene til de danske medlemmene. Forrige gang var det den danske tellemåten. Hasjrøyken hang tungt over lokalet så det var godt å komme ut i «frisk» storbyluft etterpå. Lørdag var det deilig vær, godt og varmt, og siden oasene ligger så tett nedover Strøget ble det god anledning til en utepils eller to eller… Det var morsomt å sitte å se på de forskjellige gategjøglerne, noen av dem var virkelig flinke. Tiden fløy så det var nok mange som måtte ta drosje det siste stykket ned til Nyhavn for å rekke båten. Danskene fulgte oss til båten, så det ble mange avskjedsklemmer med håp om snarlig gjensyn.

Vi hadde godt vær på hjemveien også, det var nok heldig for serveringsdamen vi hadde om kvelden – vet ikke om hun hadde greid seg i sjøgang. Vi tok den elendige servicen (for det var den) med godt humør og fikk mye moro ut av den – bl.a. et glass «linjekonjakk».

Alle hadde vel stort utbytte av turen, men ingen slår Kjell Storlykken som satt igjen med tre barn og en gammel høne.

Det er deilig å være norsk i Danmark – forhåpentligvis blir det flere turer…