Årlige arkiver: 2001

24/11: Førjuls-treff

Vi var ca. 25 ølstruper som møttes lørdag 24. november hjemme i de trivelige lokalene til Kjell og Steinar Bjerkås på Disen til et lite førjulstreff og smaking av årets juleøl fra Ringnes. Fra Stein Rune Bakke ble vi påspandert et utvalg av årets assortement fra Ringnes. De mest populære sortene var nok Frydenlund Juleøl og Julebokken fra Ringnes. Dette er et sterkt, men likevel meget godt øl som falt i god smak også i år. Ringnes Juleøl og Ringnes Julespesial syntes vi også var godt juleøl, noe vi ikke vil påstå om limonadevarianten vi fikk smake på. På smak var det noen som syntes det ikke var så helt ille (kanel og eple), men vi var alle enige om at dette ikke er øl og at drikken heller er et alternativ for den som ikke er så glad i øl.

Ole P. vartet opp med spekemat fra Finsbråthen, og fra baren fikk vi prøvd ut importerte varer som det tradisjonelle Budweiser lagerølet fra Tsjekkia, tysk hveteøl og selvfølgelig en god stoutvariant. I tillegg kunne vi prøve ut øl på flaske, Spitfire Premium og Master Brew Ale, fra Storbritannias eldste bryggeri Shepherd Neame.

Vi hygget oss utover kvelden med både biljard og dart, og dette var et svært vellykket forsøk på hvordan vi kan tenke oss at en klubbkveld i egne lokaler vil bli dersom vi får dette i gang. Vi stortrivdes og takker igjen Kjell og Steinar for at de stilte sine lokaler til vår disposisjon.

Kjell S.

Oktobertreff i Gildehallen

Ringnes åpnet også i år Gildehallen for oss, vi føler oss liksom hjemme der, og denne gang var det Bjørn-Frode Løvlund fra HA som kåserte om noen av sine turer verden over med øl som tema.

Hva får ikke denne journalisten med seg når det gjelder mangfoldet på ølfronten. Mange kunne nok misunne ham den jobben.

Men av de mange interessante opplysninger og tips vi fikk den kvelden var at man skal ikke reise lengre enn til Charlottenberg for å kjøpe mange forskjellige øltyper som ikke er tilgjengelig her hjemme. Med andre ord; her er det overkommelige avstander.

Til øl hører mat; Marion og Ole sørget for en gryterett med futt i og jeg er redd at Ringnes` lager i Gildehallen ble sterkt redusert den kvelden. Men, vi er dog en ølklubb, og da skal det vises at vi har satt pris på produktene. En stor takk til Ringnes.

Også takk til Bertil som nok en gang ledet an med god musikk utover kvelden.

14-15/9: Bryggeritur til Sarpsborg,

Denne turen kom nok litt for tett innpå Danmarksturen, for vi var bare 8 stk. fra Hamar som ble med. Vi kjørte med 2 personbiler, med Astor og Stein Erik som sjåfører gikk turen veldig fint.

Da vi kom fram til Borg Bryggeri, noen minutter etter oppsatt tid (våre medlemmer fra Østfold var på plass), ble vi ønsket velkommen til SØL (SKJEBERG ØLKLUBB) med godt drikke og informasjon om ølklubben. SØL har 45 medlemmer, bare gutter, de fleste fra korpsmiljø. Årsmøte holdes hvert år 8. mars (kvinnedagen).

Bernt og Kjell orienterte litt om vår klubb og overrakte en liten ting fra klubben. Det ble en veldig koselig kveld med god mat og enda bedre drikke. Allsang ble det også, med Ole som forsanger. Else og Trine kom litt senere, og dette ble Trines første møte med vår klubb. Kl. 22.30 var det slutt på serveringa på bryggeriet og da gikk turen ut på byen. De fleste havnet på hotellet der vi bodde. Der var det servering av øl og andre ting som fikk stemningen på topp. Sjåførene gikk over til vann tidlig på kvelden.

Puben ved siden av hotellet åpnet litt seint på lørdag, men det ble da en øl før vi reiste.

Det var så fint vær da vi skulle reise hjem, så vi la turen om Fredrikstad og restaurantene langs brygga, der de hadde både god mat og drikke (øl).

Svend E

Danmarkstur 23. til 26. august

Bussen dro fra Hamar torsdag ettermiddag med 29 glade passasjerer, og da den få timer senere rullet om bord på «Color Festival» hadde antallet steget til 34. Siden vi måtte ta turen innom Stange for å plukke opp en deltaker, så vi oss nødt for å modifisere regelen om «intet ølsalg før E6», og E6 ble for anledningen byttet ut med Stangebrua.

Om bord på båten fikk alle tildelt lugarer og kl. 19.30 møttes vi til koldtbord der klubben spanderte en øl på samtlige deltagere. Og om bare alle var greie og snille, så kunne de for øvrig gjøre som de ville (sitat Politimester Bastian). Så noen fant køya ganske raskt mens andre holdt på til langt på natt.

Fredag morgen, vel framme i Danmark og i strålende sol, gikk turen mot Kolding. Etter noen stopp underveis, bla for å tømme doen, var vi fremme på bussholdeplassen der vi fikk følge av våre fire danske venner og klubbmedlemmer. Derfra gikk vi til den legendariske puben «You’ll never walk alone». Noen (les Kjell Bjerkås) må imidlertid ha funnet en snarvei, for da vi andre kom fram var han allerede godt i gang med sin andre havliter. Pubeier Torben Mathews spanderte en øl på oss alle mens han fortalte at «livet er for kort til kjønnsløse, masseproduserte, industrialiserte øl som i beste fall kan brukes som tørstslukkere». Utover å kunne velge mellom 18 forskjellige typer øl på fat samt diverse øl på flasker, fikk vi også anledning til å spise ølmarinert mat. «You’ll never walk alone» er tett på å kunne tilby 200 forskjellige ølslag, danske som utenlandske, og tidvis importerer de ekte ale på fat fra England med bare 48 timers holdbarhet.

Fra Kolding dro vi over Lillebæltsbroen til Fyn, der vi var innom Birthe og Poul Eriks hage for å få en øl eller to. Deretter ble vi innlosjert på Comwell Middelfart Hotel’s store og deilige værelser. På kvelden var vi til spisning og kroball på Kauslunde Kro. Et yndet dansk navn på slike tilstelninger er «gjenbruksball» eller «åreknuterally». Her danset vi til 60- og 70-tallsmusikk. Det bør dessuten nevnes at Kjell S. fortsatt skylder borte en del danser.

Lørdag morgen var det tidlig opp, særlig for Ole og bussjåfør Geir som dro til Nr. Aaby for å gjøre klar bussen og hente kald øl, og deretter til slagter Lund i Middelfart for å hente mat. I nitida tok vi turen tilbake over brua for å komme oss til Herning. Etter en tur gjennom gågata havnet vi på «Fox and Hounds» der de kan tilby ca 100 forskjellige øl. Da vi senere var på vei mot Aalborg, stoppet vi på en rasteplass. Etter regn på morgenstunden var vi atter velsignet med strålende vær, og vi nøt vår medbrakte mat. I 16-tida var vi framme ved Park Hotell i Aalborg, der vi i motsetning til natta før hadde veldig små værelser. Lørdag ettermiddag og kveld var til fri disposisjon, men der var vel få (eller ingen) som ikke fant veien til Jomfru Ane gade. Været var nydelig og med over 25 varmegrader var det rene sydenstemning over Aalborgs gater.

Søndag morgen dro vi fra Hirtshals. Båten var godt belagt, og de som hadde sett fram til å sove ut fikk problemer med å få seg lugar. Vi var framme i Oslo før tida, turen gjennom tollen gikk smertefritt, og vi var tilbake i Hamar kvar over åtte.

PS: Flere observerte Kjell Bjerkås drikke vann i løpet av helgen! Vi tar opp konsekvensene av dette på neste styremøte.

Marion

9/6: Sommerøltesting 2001

Sommerøltesting og grillaften ble også i år avholdt på Vangbana 9. juni. Arrangementskomiteen hadde nedlagt et godt forarbeide og jammen var været så godt man kunne ønske.

Øltesting er jo en alvorlig sak, i alle fall tok de fleste deltakerne testingen på alvor. Men lett er det ikke når man ved blindtesten ikke vet hva man smaker på. Etter flere smaksprøver hvor bl.a. utseende, smak og skum skulle bedømmes er det ikke så lett å ha den fulle oversikt, men vinnerne var klare; ved blindtesten kom Hansa sommerøl på topp med Ringnes sommerøl på andreplass.

Ved åpen test kom Ringnes sommerøl på førsteplass mens Skjærgårdspilsen kom på andreplass. Det hele ble som vanlig profesjonelt ledet av Kjell Bjerkås.

Og så var det grilling av pølser med Ole Poulsen som grillmester. Vi takker Finsbråten for deres bidrag til grillfesten og takk til gjengen som forberedte og gjennomførte kvelden.

12/5: Oasevandring 2001

Nok en gang har vi sjekket ut noen av Hamars mange skjenkesteder. Lørdag 12. mai besøkte vi 6 nye steder i forhold til fjorårets vandring. Været var også i år godt, men vi synes oppmøtet var altfor dårlig. Men vi 11 som fullførte hele ruten hadde en fin ettermiddag og kveld.

I år la vi opp til et rebusløp, der vi måtte bruke vår kreativitet og finne frem til riktig navn før stedet ble besøkt. I tur og orden var vi innom Victoria-haven, Docille, Alle Tiders, Mrs. Sippys, Dirty Nelly og til slutt Ikke bare bar der vi også spiste en nydelig Ungarsk Gulasj. Når beste øl-sted skulle velges ga vi karakterer for 2 kategorier. Først for selve lokalet, atmosfæren, trivsel, service og pris og så variasjon i ølsorter, kvalitet/smak, glassrenhold og størrelse på glass.

Hvert sted hadde sin sjarm, og selv om noen var typiske spisesteder, som Alle Tiders(5) og Mrs. Sippys(6), var lokalitetene også her tiltalende- og øl hadde sin naturlige plass på «menyen». Og så fant vi byens ekte fotballpub, Docille, og vi rakk å få med oss noe av stemningen her da vi var innom helt i forkant av den engelske cupfinalen. Vi ga stedet en klar andre plass. Ikke bare bar ble nummer 3. Dette er et fint alternativ som dessverre ser ut til å ha problemer med å lokke til seg folk på kveldstid i helgene, etter at selve kjøpesenteret Kvartal 48 er stengt. Victoriahaven ble nummer 4, og foruten at det her er mulig å sitte utendørs i godvær og flaskeutvalget er bra, skal stedet ha ros for å satse på noe så uvanlig i tappekranene som San Miguel.

Dirty Nelly ble en klar vinner, og det er nok naturlig da dette er en typisk ølbar. Atsmosfæren er fin og utvalget bra. Vi i klubben skulle gjerne ha testet ut dette stedet på en klubbkveld, men fredagene er det ofte levende musikk her og det passer ikke helt for våre møter. Men vi vil følge opp, og se om vi etter hvert får til et besøk her.

Vi takker til samtlige steder som alle tok svært godt i mot oss, og en takk til de trofaste som også i år var med på oasevandringen. Vi har lyst å sjekke ut nye og gamle steder også neste år, men da forventer vi at oppmøtet blir atskillig bedre enn i år.

KjellS

Tur til Dublin 2001

Kl. 0700 fredag 20. april var 9 forventningsfulle ølklubbmedlemmer underveis fra Hamar til Gardermoen. Der ble troppen supplert med Aina fra Sarpsborg, Else fra Oslo og Astrid fra Trondheim. Vi siktet oss mer eller mindre i felles tropp inn mot avgangshallen til utlandet, og fant gate’n til Dublin-flyet.

Flyturen over Nordsjøen gikk som den skulle, og etter at taxiene hadde fordelt oss på hotellene møttes vi på det som ble oppmøtestedet vårt i Dublin: O’Neills pub like ved Trinity Collage midt i Temple Bar-området. Dette var en av pubene Tom Egan anbefalte oss å besøke, og vi benytter igjen anledningen til å takke Tom for alle de gode tipsene vi fikk med oss. De var til kjempegod hjelp for oss både da vi fartet rundt i Dublin, og ikke minst da vi besøkte landsbyen ute på Howt.

I tillegg til å være en typisk pub for den øldrikkende gjest, kom det mange innom O’Neills for å få seg en matbit. Både kalde og varme retter sto på menyen, og forunderlig nok valgte mange å drikke vann til maten. Men ikke vi…

Vi ankom Dublin i godt solskinn, og det fine været vedvarte da vi satte kursen mot Guinnes-bryggeriet. Her ventet billetter på oss, spandert på oss av Ringnes (takk nok en gang til Stein Rune Bakke). Vi gjennomførte en selvguidet opplevelsestur gjennom det nye opplevelsessenteret. Senteret lå inne på selve bryggeriområdet, og vi startet i første etasje med gjennomgang av bryggeriprosessen, via div. historiske tilbakeblikk oppover i etasjene, for så å ende opp med smaksprøve i 6’ etasje og utsikt ut over hele Dublin fra glasstårnet helt øverst oppe. For oss Guinnes-elskere var dette en opplevelse som satte varig spor etter seg.

På veg hjem var vi innom Dublins eldste pub, The Brazon Head, hvor vi traff på en annen norsk ølklubb. Atmosfæren i denne puben gjenspeilte de virkelige gamle og gode tradisjoner.

På kveldstid sydet det av liv i hele Temple Bar-området, og vi var enige om at begrepet fulle hus fikk en helt ny dimensjon over seg da vi ville inn på de populære stedene.

Lørdag møttes vi etter hvert igjen på O’Neills, og noen av oss besøkte deretter Whiskey-destilleriet Jameson. Her ble vi guidet rundt, og fikk selvfølgelig en smaksprøve på de produserte varer.

Det ble lite tid til rehabilitering på hotellene. Nye steder ble besøkt, og vi begynte etter hvert å gjøre oss godt kjent i sentrumsområdet hvor forresten biltrafikken dominerte i meste laget. På den måten kan mye være sagt om Dublin: masse biler og masse puber, heldigvis uten noen spesiell sammenheng mellom disse, tror vi.

De fleste av drosjesjåførene likte å fortelle oss masse både om Dublin og Irland, og vi lærte noe nytt på hver drosjetur.

Når det gjelder utvalget av øl, ble vi forundret over at tilbudet var så begrenset som det var. Spesielt med tanke på øl fra tappekran. På alle puber solgte de den tradisjonelle Guinnes’en, og i tillegg Guinnesproduktene Smithwicks (tilsvarende Kilkenny) og lagerølet Harp. Dette var riktignok veldig godt øl, men utover noen få sorter til, bl.a. Carlsberg og noen av de lettere amerikanske variantene, var mangfoldet ikke så veldig imponerende.

Søndag morgen stillte flere av oss, som det seg hør og bør, til messe i St. Patrick Church. Men det vi trodde var en katolsk messe viste seg å være en protestantisk gudstjeneste- men som innholdsmessig har tilegnet seg mange av de typisk katolske særtrekkene. Etter gudstjenesten syntes vi at vi hadde gjort oss fortjent til nye pub-besøk, og på Oliver opplevde vi ekte irsk folkemusikk servert direkte fra nabobordet.

Her kunne vi ikke bli lenge, for nå skulle vi besøke landsbyen på Howt- en halvøy ca. 25 min. med tog ut fra Dublin sentrum. Her var det grønt og fredelig og med masse båter i båthavna. Igjen skinte sola på oss, og med utsikt utover Irske-havet kunne vi slå fast at Howt var en riktig perle og en vakker kontrast til det travle Dublin sentrum. Og sannelig rakk vi ikke å besøke et par puber her ute også.

Opplevelsene sto i kø for oss, og søndagskvelden fikk vi virkelig oppleve irsk folkemusikk. Først av det underholdende slaget med gjøgling, musikk og felles sang fra unge og gamle- side ved side. Så senere fra en gruppe som fremførte tradisjonell irsk folkemusikk. Som presidenten sa: her ble man revet med av stemningen- om man ville eller ikke.

Mandag morgen var det ugjenkallelig slutt, og vi satte kursen atter mot gamlelandet. Men hvordan vi klarte å oppleve så mye i løpet av 3 dager er nesten uforståelig. Vi i Hamars Culturelle Ølvenner har etter hvert lagt flere fine turer bak oss, men konklusjonen må atter en gang bli at dette nok var høydepunktet så langt.

Kjell S.

Praha-tur

Onsdag 29. mars reiste 22 forventningsfulle deltakere fra Hamar med kurs mot Oslo og Kielferga, med Praha som endelig reisemål.

Som de strukturerte og erfarne reisende vi etter hvert har blitt, holdt vi på tradisjonen og ventet med den første pilsen til vi var kommet ut på E6. I Ivar Emilsens fravær var det denne gangen Geir Menkerud Olsen fra Eurobuss/Hamar Turbiler som hadde ansvar for å befrakte oss nedover Europa. På Skedsmokorset og ved Sentralbanestasjonen i Oslo plukket vi opp ytterligere 7 medreisende. Overfarten fra Oslo til Kiel forløp i fint vårvær, og etter beslutning tatt på styremøte i internasjonalt farvann ble det hentet ut midler fra reisekassen og spandert en øl på hver av de reisende (reisekassen er det vi selv som har fylt opp).

Etter at Marion og Ole møtte oss i Kiel, var bussgjengen komplett. Turen fortsatte nå langs motorvei nedover i Tyskland i grått og etter hvert litt regnfullt vær. Men dette var til ingen hindring for å opparbeide en, etter hvert, svært så trivelig og løssluppen stemning. Styret jobbet iherdig for å opprettholde stemningen. Dette var vellykket, men kostet nok en del krefter.

Underveis ble vi underholdt med trekkspillmusikk av Arne Berglund. Vi sang med, både det vi kunne og det vi ikke kunne. Vi overnattet i Weimar i det tidligere Øst-Tyskland. Hotellet lå litt øde til, men standarden på hotellet var upåklagelig. Det kan her nevnes at de mest aktive styremedlemmene fra tidligere på dagen bevilget seg en tidlig kveld.

Å krysse grensen mellom Tyskland og Tsjekkia var ingen enkel sak. Tysk politi kryssforhørte vår bussjåfør om både kjøretid og avviklet ferie uten å bli fornøyd med svarene, uansett hva som ble svart. Vi andre benyttet ventetiden til veksle til oss Tsjekkisk valuta, med varierende kurs fra Wechselbude til Wechselbude. Etter knappe 2 timer fortsatte vi mot Plzen og bryggeribesøk. Etter alle forsinkelsene kom vi for sent til selve omvisningen. De 5 som hadde reist til Praha med fly hadde fått med seg omvisningen, og møtte oss i bryggeriets restaurant hvor vi ble servert and og Urquell, en av de mest populære øltyper i Tsjekkia. Det var med en viss andakt vi drakk denne halvliteren her i pilsens vugge.

I samlet tropp ankom vi Praha, og allerede første kvelden fant vi vårt stamsted, Domingo. Dette var en liten pub/kro, og vi ble tatt godt imot fra første stund. Vi var rause med drinksen, og det hadde vi råd til. Her kostet en halvliter 6-7 kroner.

Lørdag formiddag ble vi guidet rundt til fots av en iherdig, Tsjekkisk guide som snakket norsk, om enn noe gebrokkent. Det var utrolig mye interessant å se, fra borgen og katedralen og ned til Karsbroa i det gamle sentrum.

På kvelden var mange på Vivaldikonsert før de fleste av oss igjen møttes på Domingo. Vi overtok etter hvert hele lokalet, og opparbeidet en stemning som er en ekte ølklubb verdig. Sangen satt igjen løst, og dette ble nok et av høydepunktene på turen. Det må tilføyes at denne kvelden satt også pengene løst, og det var nok flere som greide å bruke opp mot 100 kroner.

Mesteparten av søndagen disponerte vi på egen hånd, og flere handlet med seg krystall og annet fra markedet nede i gamlebyen. Gradestokken viste 20 gr. C, og i vandringen rundt om i gamlebyen ble det lagt inn flere stopp for å nyte årets første utepils. Det var spesielt fint å sitte inntil bredden av elven gjennom Praha, Vltava (eller var det Donau, Ole?). Pga. høy vannstand satt vi nesten ute i selve Vltava. På kvelden var vi igjen samlet, nå med mat og øl på det kjente bryggeriet/restauranten Ufleko. Også her var stemningen god. Vi avsluttet kvelden med å ta farvel og utveksle gaver med vårt vertskap på Domingo.

Tidlig mandag morgen reiste vi fra Praha, selv om nok ikke alle var helt klarert for aktiviteter så tidlig på dagen. På veien mot Tyskland var vi innom konsentrasjonsleiren Terezin, hvor vi fikk et skremmende bilde av hva som foregikk under siste krig. Dette var en sterk kontrast til alt det andre vi opplevde på turen. Leiren er holdt intakt fra krigens dager. I leiren var det mange kunstnere, spesielt musikere. Disse holdt konserter, og mange var så dyktige at de av denne grunn fikk leve lenger enn mange andre i fangenskap.

Ut på dagen ankom vi Berlin, og i vår buss ble vi guidet rundt om i byen av en morsom men kanskje noe taletrengt guide. Vi fikk med oss mange av de kjente stedene og så rester av den gamle Berlinmuren.

Tirsdag morgen satte vi kurs mot Kiel. Etter nok et styremøte i internasjonalt farvann, med påfølgende øl til de reisende, ankom vi Oslo onsdag morgen. Det var stor kontrast fra 20 gr. C i Praha til en halv meter snø i Hamar, men likevel var det nok godt for de fleste å komme hjem.

Vi kan slå fast at vi har lagt bak oss nok en vellykket tur, kanskje høydepunktet så langt? Allerede før vi skiltes var det mange som pratet både om København-turen til høsten og Dublin-turen til neste vår. Vi vil i alle fall benytte anledningen til å takke alle for en vel gjennomført tur. Som den suverene reisegjengen vi er, håper vi at vi ser igjen de aller fleste på neste tur.

24/3: Generalforsamling i Norøl

Laugsmøte og bokkølfestival 24. mars ble avholdt i lokalene Den Gamle Bank i Oslo. Det var virkelig en brun pub med akseptable priser; 25 kr. for en drøy halvliter!!! Noen like god eller bedre i Hamar?

Det er bra å konstatere at Norøl har en god økning i medlemsstokken samt at de arbeider seriøst og strukturert, ikke minst overfor offentlige etater og andre.

Laugsmøtet for ølklubber avdekket bla. behovet for oversikt over andre klubber tilsluttet Norøl. Det er også ønskelig med stoff fra Norøl i forbindelse med kontakt med media.

For øvrig satsets det sterkt på Internettpresentasjoner med linker til bl.a. medlemsklubber. Mye er i tråd med de planer vår klubb har.

Og så var det bokkølfestival med bløtkake! 4 merker var representert; Frydenlund, Mack, Borg og Aass. Bokkøl kombinert med bløtkake var en ny, men ikke ueffen kombinasjon.

Undertegnede tok toget hjem før vinneren ble kåret. Det var en laang dag.